Exista o multime de metode (canale de promovare) care te pot ajuta sa-ti promovezi eficient afacerea in mediul online: SEO, Google Ads, Social Media, Email Marketing si lista poate continua.


O agentie de Digital Marketing poate sa gestioneze toate publicitatea afacerii tale in mediul online, in timp ce tu, ai mai mult timp sa te ocupi de afacerea ta.


Alegerea colaboratorului potrivit vine si cu o responsabilitate mare pentru tine. Exista zeci de agentii cu care ai putea lucra. Cum ar trebui sa alegi? Vom raspunde la aceasta intebare in cele ce urmeaza, prezentandu-ti 10 criterii cheie in alegerea colaboratorului potrivit nevoilor tale.


In acest articol vei descoperi:


  • De ce sa lucrezi cu o agentie de marketing digital?

1. Care sunt serviciile potrivite?

2. Ce KPIs trebuie sa urmaresti?

3. Cum sa evaluezi rezultatele promise?

4. Cum evaluezi tarifele agentiei?


  • Marketing in-house sau sa apelezi la o agentie?

1. Cunostintele de marketing

2. Procesele de marketing

3. Uneltele specifice marketingului online

4. Perseverenta si consecventa

5. Calitatea mesajelor de marketing

6. Expertiza


De ce sa lucrezi cu o agentie de digital marketing?


Marketing potrivit afacerii tale si nevoilor ei depinde in mare masura de audienta ta si de profilul clientului tau. De exemplu, daca potentialii tai clienti sunt oameni de afaceri, manageri si business executives, acestora le vei putea comunica cel mai bine pe LinkedIn. Produsele sau serviciile tale se adreseaza unei audiente mai tinere, sub 30 de ani, barbati si femei deopotriva? Pe acestia ii vei gasi pe Instagram, Snapchat sau mai nou pe TikTok.


Promovarea pe Facebook si Instagram este extrem de eficienta daca promovezi produsele si serviciile potrivite. Aici isi petrec zilnic, 41 de minute in medie, peste 10 milioane de romani de toate varstele si din toate categoriile sociale. Exemplele pot continua la nesfarsit. Audienta ta consuma mult continut pe YouTube? Vorbeste-le despre produsele si serviciile tale acolo unde ei isi petrec timpul. Daca ai un service auto sau o vulcanizare, nu rata reclamele pe Waze.


Provocarile sunt mari in marketingul online, canalele de promovare si modalitatile din cele mai diverse. Acestea devin eficiente doar cu o strategie completa de promovare, cu mesajele potrivite, in locul potrivit. Deoarece aproape in fiecare zi apar tehnici noi de de promovare, poate fi dificil pentru un antreprenor ocupat cu afacerea lui sa tina pasul cu toate aceste tehnici.


De aceea e important sa colaborezi cu o agentie care sa te ajute cu promovare afacerii tale. Angajarea unei echipe de experti care sa gestioneze toate aspectele tehnice ale marketingului digital iti permite sa ai timp sa te ocupi de cresterea afacerii tale si sa-ti gestionezi eficient bugetele de promovare inca din prima zi.


In continuare vom invata cum sa evaluam o agentie de marketing digital, ce intrebari trebuie sa le adresezi si cum sa decizi daca este mai bine pentru tine sa colaborezi cu o agentie sau sa te ocupi de marketingul online in-house.


1. Care sunt serviciile potrivite pentru afacerea ta?


Primul pas in alegerea unei agentii de digital marketing de top, este sa intelegi care sunt nevoile companiei tale in materie de promovare. Ai nevoie de SEO? PPC? Facebook Ads? Email Marketing? Content Writing? Nu stii raspuns la aceste intrebari? Programeaza o intalnire sau un call gratuit pe skype cu un marketing manager care-ti va oferi claritatea in raspunderea la aceste intrebari, aplicate nevoilor business-ului tau.


Al doilea pas tine de analizarea echipei tale interne, pentru a determina care dintre ei are expertiza in aceste domenii. Astfel, vei putea trasa o concluzie, ce activitati trebuie sa externalizezi si ce poti face cu propria echipa.


2. Care sunt KPIs?


Cele mai multe afaceri nu urmaresc nici un KPI (Key Performance Indicator) pe partea de marketing online sau monitorizeaza statistici prea putin relevante care nu au nici o valoarea in a genera vanzari pentru afacerea lor.


De exemplu, daca o companie masoara doar bugetele investite in promovare, acest numar nu poate fi definit ca un KPI, pentru ca nu aduce claritate in marketingul online, cu atat mai putin lead-uri sau vanzari.


Ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa investesti in marketing online si sa nu stii la finalul fiecarei luni ce actiuni s-au efectuat si ce rezultate s-au obtinut. Asadar, trebuie sa te intrebi, in momentul in care o agentie de digital marketing, cum vor masura ei succesul? Iau in considerare cele mai relevante statistici care se afla in stransa legatura cu ROI (Return of Investment)?


Iata cativa dintre cei mai importanti KPIs in digital marketing:


  • Numarul de vizitatori unici pe site. In momentul in care marketingul tau ajunge la potentialii tai clienti, o crestere a numarului de vizitatori pe site duce si la o crestere a vanzarilor.
  • Timpul petrecut pe site. In momentul in care o persoana direct interesata de produsele sau serviciile tale ajunge pe site, aceasta va petrece mai mult timp analizandu-ti oferta, decat o persoana care este complet dezinteresata si dupa cateva secunde va parasi site-ul. De tinut cont faptul ca, la acest aspect contribuie si calitatea informatiilor din acel Landing Page caci poti avea o promovare excelenta, dar un UX sau un continut deficitar.
  • CPC (Cost Per Click). Acest metric este extrem de important in campaniile PPC si reprezinta cat platesti pentru un vizitator care intra pe site-ul tau din diverse reclame. Un cost per click mare, va indica faptul ca reclamele tale nu sunt eficiente si nu se adreseaza audientei potrivite.
  • CTR (Click Through Rate). Tradus in limba romana ca rata de click. Acest KPI indica de cate ori reclama sau site-ul tau au primit click din totalul de afisari.
  • Numarul de tranzactii. Orice canal de promovare online trebuie sa aduca rezultate palpabile. Cate persoane au comandat produsele de pe site-ul tau? Iar daca oferi servicii, cate persoane te-au apelat, ti-au trimis un email sau ti-au lasat un mesaj prin formularul de contact.
  • Rata de conversie. Un KPI mai tehnic care indica numarul de persoane care au efectuat o actiune dorita (adauga in cos, finalizare comanda, abonare la newsletter, trimite formular de contact, etc.) din totalul vizitatorilor de pe site. Trebuie sa stii sa monitorizezi acest KPI.
  • Total vanzari sau lead-uri generate. In cazul unui magazin online, pe lang totalul tranzactiilor, rata de conversie, te intereseaza direct si valoarea vanzarilor aduse de acesti vizitatori. Pentru afacerile care vand servicii, exista numeroase alte metode prin care pot fi masurate lead-uri (sau contactele) primite din promovarea online.


3. Cum sa evaluezi rezultatele care ti se promit?


In momentul in care vorbim despre industrii cu un nivel scazut de cerinte de intrare, inevitabil vei avea de a face cu persoane care promit ca stiu ce fac, dar de fapt nu au nici cea mai vaga idee. Marketingul este una dintre acele industrii.


Exista tone de agentii de marketing si freelanceri pe internet care promit marea cu sarea doar ca sa semneze un contract, dar fara vreun pic de experienta sau abilitati in domeniu. Astfel de promisiuni pot suna precum: locul 1 in pozitionarile organice din SEO, comenzi si vanzari cu cifre care nu sunt in acord cu bugetul tau de promovare si lista poate continua. In cel mai sumbru scenariu vei plati luna de luna costurile agentiei fara ca sa vezi vreun rezultat, chiar daca ei stiu ca actiunile lor nu vor livra rezultate care pot aduce un plus valoare companiei tale.


Orice agentie serioasa nu iti poate garanta rezultate grandioase din prima sau a doua luna, precum pozitionare rapida in rezultatele organice (SEO) sau vanzari cu un ROI pozitiv pentru ca sunt prea multi factori implicati in procesul de vanzare. De exemplu, poti sa ai un marketing eficient dar sa te afli intr-o nisa extrem de competitiva sau pretul produselor si serviciilor tale sa fie peste pretul concurentei.


4. Cum evaluzezi tarifele agentiei?


Poti filtra cu usurinta agentiile slabe prin prisma pretului. Multe afaceri vor sa salveze bani, asadar pretul este primul criteriu de selectie. In orice caz, daca gasesti o agentie care cere preturi mici, sansele ca ea sa iti livreze rezultate slabe cresc exponential.


Analizati-o din perspectiva lor: daca o agentie cere preturi prea mici, atunci nici marja lor de profit nu este mare si cel mai probabil persoanele din care este compusa echipa nu au multa experienta. Din aceasta cauza, este extrem de improbabil sa isi dea interesul pentru a-ti aduce rezultatele mult dorite pentru ca nu au cu cine sau cu ce.


Pe de alta parte, agentiile care au vechime in piata, notorietate si cer bugete echilibrate de la clientii lor, isi vor trata clientii cu mai multa generozitate pentru ca isi permit sa o faca. Asadar, nu te gandi ca ai prins pestisorul auriu cand gasesti un colaborator foarte ieftin.


Ar fi mai bine sa faci marketing in-house sau sa apelezi la o agentie?


In momentul in care conduci o companie mica sau mijlocie, sunt sanse mari sa iti pui aceasta intrebare. Ca sa poti sa iti raspunzi la aceasta intrebare, sa analizam de ce este nevoie ca sa derulezi campanii de marketing digital eficiente:


1. Cunostinte de marketing


Inainte de a derula o campanie de marketing online, trebuie sa intelegi foarte bine comportamentul potentialilor tai clienti. Cele mai multe reclame sfarsesc prin a transmite un mesaj general pentru ca cele mai multe companii nu aloca timp sa inteleaga pe deplin potentialii lor clienti si povestile din spatele nevoilor lor.


E momentul sa intocmesti un avatar al clientului tau. Cine este? Ce studii are? Ce lucreaza? Este barbat sau femeie? Ce varsta are? Care sunt veniturile sale? Ce pasiuni si hobbie-uri are? Care-i sunt cele mai mari frici ale sale in ceea ce priveste achizitia produsului sau serviciului tau? Si lista poate continua. Sau, si mai dificil, nu stii care ar putea fi publicul tau tinta. La fel, si in acest caz, forta unei agentii este aceea a experientei, a datelor procesate in anii de operare si te poate ajuta in aspecte la care nici nu te-ai gandit.


2. Procesele de marketing


Scalarea unei afaceri si implicit a campaniilor de marketing necesita o documentare temeinica despre sistemele, procesele si fluxurile de lucru necesare ce duc la finalizarea unui singur task. Astfel, trebuie sa ai o structura clara cand creezi o postare pe blog, trimiti un email sau o serie de newsletter, derulezi o campanie de PR, creezi o campanie pe facebook sau Google Ads.


3. Unelte specifice


Campaniile de marketing necesita o varietate de unelte (tool-uri) specifice de la inceputul pana la finalul fiecarui ciclu de promovare. Asadar vei avea nevoie de cunostinte si o serie de tool-uri (gratuite si platite) specifice fiecarui canal de promovare pentru a putea derula campanii de marketing si a le monitoriza eficienta. Apoi, ai nevoie de o interpretare corecta a datelor inregistrate, aici un rol important il joaca experienta.


4. Perseverenta si consecventa


Una dintre cele mai importante abilitati cand vine vorba de marketingul online este rabdarea. Nu de putine ori, rezultate notabile, ROI pozitiv, dublarea cifrei de afaceri, vin abia dupa luni bune de perseverenta, iar in alte cazuri cativa ani. Totul depinde de tine, de obiectivele tale si de implicarea ta in afacere.


5. Calitatea mesajelor transmise


Este usor sa scrii un articol neinteresant pe blog, dar poti scrie un articol pe care audienta ta va adora sa-l citeasca? Aduci un plus de valoare real potentialilor tai clienti? Sunt mesajele tale de marketing, materialele video si paginile din site demne de interesul potentialilor tai clienti? Asta face diferenta dintre “inca o campanie de marketing” si marketingul eficient, care aduce rezultate celor care stiu sa aleaga.


6. Expertiza


Nu in ultimul rand, expertiza. Cate campanii de promovare ai derulat? Cate strategii si mesaje de marketing ai testat? Cate concluzii si imbunatatiri ale proceselor de marketing ai reusit sa aduci?


Sa atingi un nivel maxim de performanta necesita mult timp, multe cunostinte in domeniu, multi bani cheltuiti istet sau in zadar. Angajarea unei agentii in procesele tale de marketing te va ajuta sa eviti pierderile financiare si de timp pentru angrenarea ta si a echipei tale in procesele de marketing.


In cazul in care ai un buget de marketing sanatos, angajarea unei agentii de marketing online full-service, te va ajuta sa-ti extinzi echipa (la distanta) cu specialisti in fiecare dintre canalele de promovare potrivite pentru afacerea ta, de la strategie, la implementare si optimizare.


Sa recapitulam


In momentul in care cauti o agentie colaboratoare, trebuie sa tii minte urmatoarele aspecte:


  • Definesti clar nevoile tale de marketing inainte de a incepe cautarile
  • Verifica modul in care agentia isi deruleaza procesele si intelege ce KPIs vor folosi acestia
  • Asigura-te ca nu primesti solutii miraculoase si rezultate garantate
  • Vei primi exact ceea ce platesti, servicii ieftine inseamna de cele mai multe ori servicii slabe, de care te poti lipsi, pentru ca poti sa te ocupi si singur, fara experienta


La ce trebuie sa fii atent cand alegi o agentie de marketing digital?


Pentru a putea fi sigur ca apelezi la o agentie potrivita nevoilor tale, este recomandat sa faci o minima analiza a respectivei agentii.


  • Analizeaza cu atentie paginile: Despre Noi, Echipa si Clienti. Ce spun acestea despre agentie, despre experienta lor, despre expertiza echipei in canalele de promovare pe care doresti sa te axezi?
  • Un alt aspect important, dar adesea neglijat este verificarea profilelor de Social Media (Facebook, Instagram, etc.) ale agentiei. Ce ar trebui sa analizezi aici? Activitatea agentiei, postarile, sediul, echipa, pentru a te asigura ca lucrezi cu o agentie serioasa si competenta.
  • Testimonialele, un alt aspect important in analiza ta. Ce spun actualii sau fostii clienti despre agentia respectiva? Cu ce rezultate “se lauda”? Sunt acestea suficient de convingatoare pentru viitoarea ta colaborare si in conformitate cu asteptarile tale?
  • In aceeasi ordine de idei puteti chiar sa contactati 2-3 dintre clientii listati sau dintre cei care si-au alocat timp sa evalueze colaborarea printr-o recenzie, pentru a cere un feedback obiectiv despre serviciile prestate de agentia cu care intentionezi sa lucrezi.

Alege cu atentie agentia colaboratoare pentru ca nu vrei sa pierzi timp si bani, mergand pe un drum gresit de pe care va trebui sa faci cale intoarsa.


Agentia de digital marketing potrivita pentru tine iti poate genera vanzari cu sase zerouri, iti poate aduce mult timp si liniste ocupandu-se de aceste procese pentru tine si te scapa de costurile necesare dezvoltarii unei echipe de marketing in interiorul firmei tale.

In acest fel, tu te poti concentra pe procesele la care tu te pricepi, pe punctele tale forte pentru a-ti dezvolta afacerea.



Claudiu,SEO Senior
Claudiu
SEO Senior