Odată cu evoluția tehnologiei în domeniul telefoanelor mobile, mare parte din traficul de pe desktop se mută pe mobil. Utilizatorul de internet a evoluat odată cu tehnologia și de aceea telefonul mobil este tot mai des utilizat în navigarea zilnică.

Aceste schimbări au determinat motoarele de căutare să prioritizeze conținutul mobil și să "avantajeze" site-urile care au versiune de mobile sau cele responsive. Principala problemă este aceea că nu toate telefoanele mobile pot obține o viteză bună la internet deoarece doar unele dintre ele beneficiază de 4g sau 4g+. Această problemă duce la o clasificare directă pe care motoarele de căutare o fac pentru site-urile de mobil. Astfel, viteza de încărcare a site-urilor pe mobil devine un factor important de ranking pentru motoarele de căutare. Google declara undeva în 2010 faptul că viteza site-urilor devine un factor direct pentru poziționarea organică.

După 5 ani Google lansează proiectul AMP (Accelerated Mobile Pages) împreună cu alte companii cunoscute ca Twitter, Pinterest, LinkedIn sau WordPress.

Ce este amp?

Amp este un proiect open-source care dorește să îmbunătățească semnificativ experiența utilizatorilor de mobil pe site-uri.

Accelerated Mobile Pages folosește la bază un limbaj HTML simplificat care are ca scop principal îmbunătățirea vitezei de încărcare a unui site pe dispozitivele mobile.

Ce avantaje aduce AMP?

Viteza de încărcare a paginilor constituie principalul avantaj pe care îl aduce acest proiect.

Știu, pare banal, dar ce aduce nou AMP este mai mult decât viteza de încărcare mai rapidă. Accelerated mobile pages are o componență numită AMP Cache care reține documentele valide în format AMP și le livrează mai apoi direct din cache-ul propriu, iar astfel oferă utilizatorului o încărcare a paginii instantă.

Cu alte cuvinte Google oferă paginilor tale AMP posibilitatea de încărcare instantă direct din cache-ul său și de aceea chiar și url-ul site-ului este schimbat.

Poate afecta implementarea AMP experiența utilizatorului pe site?


Da, dacă sistemul AMP este implementat greșit poate afecta experiența utilizatorului pe site. De ce? Aici sunt două probleme generale. Prima este constituită de faptul că toate paginile AMP trebuie să treacă printr-un validator care confirmă sau infirmă scrierea corectă a limbajului, detectează erorile și sugerează modificări. În urmă validării, dacă pagină îndeplinește criteriile necesare urmează să fie preluată pe serverele Google. Principală greșeală a webmasterilor este aceea că neglijează erorile din AMP validator și paginile cu eroare rămân nepreluate pe serverle Gooogle.

A două problemă o constituie partea de design a unui site. Există posibilitatea ca unele funcționalități prezente pe vechea versiune de mobile să nu fie încă disponibile pe AMP. Vestea bună este că există soluții alternative. Realizatorii proiectului pun la dispoziție pe site-ul lor o serie de soluții alternative și exemple relevante care ajută webmasterii să transpună o versiune de mobile în AMP.

Cu toate că există mici probleme în implementrea sistemelor AMP pe site-uri, cel mai des întâlnite fiind cele ce țin de design, avem și câteva exemple de site-uri care au reușit să transpună versiunile site-urilor de mobil în pagini AMP. Cele mai cunoscute dintre ele sunt Pinterest, Ebay, Reddit, dar mai sunt multe alte site-uri care au implementat aceste funcționalități.

Cum recunoaștem un site care are AMP ca versiune pentru mobile?

Site-urile AMP prezente în SERP sunt evidențiate printr-o iconiță cu un fulger ca cea de mai jos plasată în față url-ului și pot fi găsite doar de pe dispozitivele mobile.

Cum influențează versiunea de AMP a site-ului poziționarea în Google?

Cei de la Google declară într-un interviu că AMP nu este un factor de ranking ci se dorește că prin el să se îmbunătățească experiența utilizatorului de mobil.

Sună interesant, pentru că tot ei declarau în 2010 că viteză de încărcare a site-urilor este un factor de ranking direct.

Așadar, dacă viteza este un factor de ranking în Google SERP și Accelerated Mobile Pages aduce o viteză cu mult mai bună pentru versiunea de mobil a site-urilor, prezența lui nu este considerată un factor de ranking?!

Personal consider că implementarea corectă a unui AMP pe un site poate aduce un plus de valoare acestuia, prin simplu fapt că îmbunătățește experiența utilizatorului de mobil și după cum bine știm, experiența utilizatorului reprezintă un factor de ranking în 2018.

Cum pot implementa AMP pe site-ul meu?

Dacă site-ul tău este construit pe o platformă cunoscută cum ar fi: Wordpress, Magento, Joomla, OpenCart sau CScart există deja o serie de module, unele dintre ele gratuite care îți transpun conținutul actual într-unul AMP.

Dacă ai un site pe o platformă custom trebuie să apelezi la un programator care să îți transpună manual versiunea de mobil a site-ului în AMP.


În concluzie, implementarea unei versiuni AMP pentru site-ul tău nu este imperios necesară în 2018, dar poate aduce un plus de valoare site-ului și îl poate poziționa, dacă dispune și de alte optimizări SEO, mult mai sus în topul rezultatelor.

Claudiu,SEO Senior
Claudiu
SEO Senior

Te simți inspirat?
Hai să discutăm!

Get in touch with claudiu.deac@devoratoriidemarketing.ro